Friday, October 29, 2010

Melampinkan bayi baru lahir

(pic googled)

Ramai juga yg meminta pendapat dan cadangan bagaimana utk 'melampinkan' bayi yg baru lahir. Cloth diaper apakah yg paling sesuai?

Sebenarnya terdapat byk cara/ sistem lampin yg boleh digunakan utk melampinkan bayi newborn.

Saya juga pernah menulis ttg tips utk newborn di sini,

http://happy-clothdiapering.blogspot.com/2010/02/tips-untuk-newborn.html

Di sini sekali lagi saya sertakan beberapa links utk rujukan anda (dan saya sendiri).

http://farrahim.blogspot.com/2009/12/cloth-diapering-newborn-week-1-4.html (contoh beberapa jenis/ brand CD yg digunakan beliau).

Beberapa masalah dlm cloth diapering a newborn yg ditulis oleh Farhana,

http://clothdiapermalaysia.com/2010/02/my-10-problems-in-cloth-diapering-a-newborn/

telah dijawab oleh mummy's reviews di sini

http://www.mummysreviews.com/2010/02/11/successfully-cloth-diapering-a-newborn/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MummysReviews+%28Mummy%27s+Reviews%29

Lain2 artikel di Cloth Diaper Malaysia (ditulis oleh Farhana),

http://clothdiapermalaysia.com/2010/07/cloth-diapering-a-newborn-examples-with-many-brands/

http://clothdiapermalaysia.com/2010/01/cara-mudah-murah-untuk-cloth-diaper-bayi-baru-lahir-newborn-babies/

http://clothdiapermalaysia.com/2009/12/di-mana-boleh-beli-cloth-diaper-prefolds-di-malaysia/

http://clothdiapermalaysia.com/2009/12/5-ways-to-fold-use-prefoldsflat-diapers/
(ada video cara lipat n cara guna)

Dan ini cara Farhana

http://clothdiapermalaysia.com/2010/03/how-to-cloth-diaper-better-using-flat-diapers-kain-lampin/

Bagi saya, terdapat beberapa pilihan cara atau sistem utk melampinkan bayi yg baru lahir. Kita boleh menggunakan:

1. Cawat baby mcm zaman dulu2, tp takla dulu sgt sbb sy menggunakan cara ini utk anak pertama saya 6 thn yg lalu. Skg pun mungkin ada lagi org guna dekat kampung2. Proud to say that my mom jahit sendiri cawat (dan juga barut perut) utk anak2nya dan utk anak pertama saya dulu. Penggunaan cawat mmg ok utk baby, nipis je - mmg tak bulky (bg yg risau baby jadi kangkang). Cawat baby ni jgk sgt breathable dan rasanya baby begitu selesa (tak panas/ rimas). Cuma jenis ini tak waterproof la. Sekali baby kencing abis basah semua.. Selalunya cawat ni dipakai dlm 30-40 hari pertama je.

2. Kain lampin flat (empat segi tu) dgn cara lipatan yg sesuai dan digunakan dgn snappy (dulu org pakai dgn pin lampin). Sy ada jumpa jenis snappy (yg 3 penjuru tu) dijual di supermarket, tp bukan brand Snappi la. Ataupun taknak guna snappy pun takpe, ikat je hujung ke hujung lampin tu. Utk sistem ini boleh pakai lampin begitu saja atau dipakai bersama diaper cover yg sesuai.

3. Lampin jenis prefold (dipakai dgn snappy). Boleh dipakai begitus sahaja atau bersama diaper cover. Lampin jenis prefold ini terdapat yg bleached dan unbleached. Utk mengetahui perbezaannya sila google yer. Terdapat juga jenis chinese prefold dan indian prefold. Bagi lampin jenis ini perlu mengetahui cara lipat dan cara utk pakaikan pada bayi.

4. Lampin jenis contour. Pada saya lampin ini tidak jauh bezanya dgn cawat bagi org Melayu cuma mendapat sentuhan moden dan dibuat drp fabrik yg lebih bagus serapannya. Kalau cawat dibuat daripada kain cotton biasa (1 lapis je) dan berbentuk segitiga. Tu je beza. Nama contour pun bunyinya lebih moden dan lebih mengikut bentuk badan baby.

5. Lampin jenis fitted/ fitted CD. Lampin ini sama seperti contour cuma berelastik di bahagian paha dan belakang. Lampin fitted ini tidak mempunyai lapisan waterproof di luarnya. Justeru, ia begitu breathable (kulit bayi boleh 'bernafas'). Material yg digunakan utk lampin ini juga ada pelbagai seperti bamboo, bamboo velour, cotton flannel, sherpa dsb. Bagi saya, lampin jenis fitted adalah pilihan yg sgt baik utk newborn, cuma sukar didapati di Malaysia dan juga harganya yg mahal. Contoh: Kissaluvs fitted (saiz 0 utk newborn), Thirsties Fab Fitted (saiz X-Small utk newborn).

6. Pocket diaper, sama ada one size pocket diaper atau yg bersaiz S khusus utk newborn (jika sized CD). Utk mendapatkan CD one size yg paling sesuai ('ngam ngam') utk newborn adalah agak sukar. Paling ok pun rasanya Rumparooz dan Rainbow BB (kerana saiz yg kecil antara byk2 CD). Manakala contoh pocket diaper yg khusus utk newborn adalah seperti Lunatots S size (boleh didapati drp outlet Lunatots).

7. Lampin jenis AIO (all-in-one). Contoh: Muttaqin Baby AIO, Lil' Joey - adik Rumparooz (by Kanga Care) dan Itti Bitti d'lish AIO (small).

8. Lampin jenis AI2 (all-in-two). Contoh: Grobaby/ Grovia dan Itti Bitti d'lish SIO (small). Mungkin juga terdapat brand lain lagi (tak dapat dipastikan). Apa lagi yer brand AI2 lain yg sesuai utk newborn?

9. Sistem Flip dan Econobum (from maker of bumGenius). Kedua-dua sistem ini adalah one size (covernya one size) dan insert (soakernya) pun boleh laras. Mungkin juga sesuai utk newborn. Katanya dari berat 7 lbs (3.18kg). Flip adalah sistem insert (stay dry insert) dengan diaper cover dan Econobum pula sistem lampin prefold yg dilipat dan digunakan bersama diaper cover. Ada sesiapa yg dah guna utk newborn?

10. Custom made CD khas utk newborn. Yang ini boleh tempah khusus dgn mereka yg pandai jahit CD seperti Lisa Gan (jenama Bling Bumz) dan Lynn Nasir. Boleh pilih nak material apa, jenis mcmana dan saiz yg paling kecil pun mgkin boleh (utk premature bayi). Boleh juga tempah daripada Ridzs Collection.

11. Terdapat juga jenis lampin atau CD yg dinamakan pre-fitted dan juga converted prefold. Nak tahu lebih lanjut sila google.

Pada saya, apapun sistem lampin yg kita guna, yg penting lampin tu jgn 'mengenai' pusat bayi baru lahir dan digalakkan guna flushable/ biodegradable nappy liner. Pilihlah sistem lampin yg sesuai dgn budget anda dan mudah utk diuruskan ketika dalam pantang.

Lain2 ttg cloth diapering a newborn boleh tgk di sini:

Disana Organic Cotton Diaper-Wrap (Knitted Tie-Nappy) - lampin jenis tie-nappy
http://www.tinybirdsorganics.com/organiccotton/tie_nappy.html

http://clothdiaperoutlet.blogspot.com/search/label/newborn%20cloth%20diapering (byk contoh cloth diaper yg digunakan beserta review)

http://www.monkeytoediapers.com/info.html

http://www.clothdiaperfamily.com/cloth-diaper-stash/newborn-cloth-diaper-stash/

Kesimpulannya, dengan lampin kain kita mempunyai banyak sekali pilihan utk melampinkan anak dan ini seharusnya menjadi suatu yg amat menyeronokkan... Inilah kelebihan lampin kain - tidak seperti lampin pakai buang!!! hehehe..

Komen dan pendapat adalah dialu-alukan.

Sekian, terima kasih.

p/s: Fuh, lama jugak amik masa nak buat entry ni. Ada masa nanti sy tempek gambar2 CD utk newborn. Tengah kumpul ni.

p/s: Saya pun takde pengalaman menggunakan lampin kain moden utk newborn, sbbnya start pakai CD dekat Auliya pun masa dia dah 6 bulan. Insya-Allah next baby mgkin boleh praktikkan semua/ mana2 yg sesuai..

4 comments:

MH Yap said...

For ai2 system, the other diaper brand that can fit small size baby will be itti bitti size s.

kaklong nuzula said...

Oh thank you MH :)

oren said...

rajin kaklong study..congrats.. :)

kaklong nuzula said...

kak oren, sbb org tanya jd 'tepaksa' la jugak cari.. hehe.. lgpun utk diri sendiri jugak ni :)

Post a Comment